NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

zondag 27 januari 2008

STERACTEUR STERARTIEST - FINALE

Free Souffriau is vrijdagavond, met 62 procent van de stemmen, tot nieuwe sterartiest verkozen. Ze was al steracteur en Mega Mindy. De weg naar een internationale carrière ligt wijd open. Volgend jaar een nieuwe reeks Steracteur Sterartiest, het is nu zeker. Een hele geruststelling! Waar men gaat langs Vlaamse wegen komt men steracteurs tegen.

Driemaal dertien dat is negenendertig. Dat betekent dat er in Vlaanderen zeker al negenendertig steracteurs rondlopen. Even het geheugen opfrissen. Matthias Van de Vijver, Guillaume Devos, Cara Van der Auwera, Sofie van Moll, Mark Tijsmans... Ik ga ze niet allemaal opsommen maar, toegegeven ik volg het allemaal niet zo goed, zijn dat steracteurs? Omdat ik nogal gemakkelijk denk dat het aan mij ligt heb ik de proef op de som genomen. Zaterdagmorgen had ik om negen uur post gevat op het Zand in Brugge waar de wekelijkse markt doorgaat. Mijn enige vraag aan de voorbijgangers was: 'Welke naam komt spontaan naar boven als je het woord
steracteur hoort'? Jan Decleir was de eerste naam die viel, dan volgden Nand Buyl, Dora Van der Groen, Jo De Meyere. Ook Frank Focketyn, Tania Van der Sande en Wim Opbrouck werden vermeld. Na een half uur wist ik genoeg, het lag niet aan mij.

In de finale was de jury heel mild. De superlatieven vlogen in het rond. Alsook de valse noten. Er zijn verzachtende omstandigheden. Het is live, er is de competitie die heel wat stress met zich mee brengt en hier en daar een verdwaalde streptococcus die de stembanden aanvalt.

Toch vond ik het niveau bedroevend. De enige zanger die naam waardig is Stan Van Samang. Die stak er vorig jaar met kop en schouders bovenuit. Wat ik heel wat minder van hem vond was dat hij in de halve finale openlijk zijn voorkeur liet blijken voor Free door, na de duetten met de halve finalisten, opvallend twee vingers de lucht in te steken toen hij de tunnel in liep. Ik dacht dat hij als gast neutraal diende te blijven.


Aan de presentatie ga ik niet veel woorden vuil maken. Ronduit kinderachtig. De manier waarop Katja Retsin om de haverklap
'amaai' roept doet mijn maag ineen krimpen om nog te zwijgen over de spitse dialogen met de jury. Thomas Vanderveken scoort hoog in de categorie 'de ideale schoonzoon' en mag je beschouwen als het nieuwe hertenjong.

Ik wil positief afsluiten. De goede doelen hebben er wel bij gevaren, 10 Eurocent per SMS. Mag ik mij afvragen in welke zakken de overige 40 Eurocent zijn verdwenen? Dat moet toch een gigantische som vertegenwoordigen.

Geen opmerkingen: