NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 18 januari 2008

GOEDE VOORNEMENS EN ... BOEKEN

Drie jaar geleden maakte ik drie goede voornemens. Een ervan was minder televisie kijken en meer lezen. Het spijt me dat ik die beslissing geen dertig jaar eerder heb gemaakt. De leesmicrobe heeft me erg te pakken en mijn honger is nauwelijks te stillen. Ik zou het willen uitschreeuwen: 'Mensen, voor het te laat is, maak tijd vrij om boeken te lezen, je zult er geen spijt van krijgen.' Hieronder vermeld ik mijn, voorlopige, boeken top 10 in willekeurige volgorde. Ik garandeer de lezers, als ze zich de moeite getroosten om minstens drie van deze boeken te lezen, een deugddoende besmetting voor het leven.
Met boeken is het een beetje als met klassieke muziek. Veel mensen denken dat het elitair is of voor intellectuelen. Niets is minder waar. Ik kan zo voor de vuist 10 fragmenten klassieke muziek opnoemen waar de eerste de beste sterveling, als hij er een van hoort, uitroept: 'Prachtig!'. Maar dat is voor een andere keer.

Boeken helpen mij de sleur van alledag te doorbreken, helpen mij de ellende in de wereld even te vergeten, helpen mij om mij minder te ergeren aan banale dingen, zoals de publiciteitsgeile Wendy Van Wanten, de nieuwe Miss België die maar drie woorden Nederlands spreekt, de eindeloze soap rond de regeringsvorming of het bedenkelijke niveau van Steracteur Sterartiest.
Het helpt echt. Lezen is genieten, lachen, emotie, spannend, verwondering, vertedering, herkenning. Het lijkt wel een reclamespot voor Eén. Toen ik ‘De Indiase bruid’ van Karin Fossum las voelde ik zo mee met de ellende die het hoofdpersonage overkwam dat ik er fysiek onwel door werd. Ik wou er als het ware alles aan doen om hem te helpen. Desnoods zou ik de politie bellen! Ik heb nooit meer gelachen dan toen ik ‘De Terugkeer van Bonanza’ van Herman Brusselmans las. ‘Aan Chesil Beach’ van Ian Mc Ewan was voor mij dan weer heel herkenbaar.

Ik ben een groot voorstander om het leenrecht voor boeken in te voeren. Voor vijf Euro lidgeld per jaar kan ik nu naar hartelust lezen. Het schuldgevoel knaagt dat ik de auteurs, die me veel plezier bezorgen, in de kou laat staan. Alle boeken kopen die ik jaarlijks lees lijkt me een financiële aderlating. Zo graag zie ik de auteurs nu ook weer niet. Mijn voorstel is dat iedereen, uitgezonderd mensen met een laag inkomen, 20 Cent per boek betaalt. Stel, ik ga nu overdrijven, dat je 40 boeken leent per jaar dan betaal je 8 Euro plus 5 Euro lidgeld is 13 Euro. Dat is de prijs van zes en een half brood of twee en een half pakje sigaretten. Hoeveel uren leesplezier leveren 40 boeken op? Laat ons gemiddeld 250 pagina's nemen per boek en anderhalve minuut per pagina. Dat is 250 uren aan 5.2 Cent per uur. Bestaat er nog een goedkopere vrijetijdsbesteding? Misschien wandelen hoewel dat je dan ook de slijtage van je schoenen moet rekenen.

Wie zich toevallig afvraagt wat de twee andere voornemens waren die ik drie jaar geleden maakte kan ik alleen antwoorden dat die tot de privé-sfeer behoren en dat ik ze niet heb kunnen waarmaken.


BOEKEN TOP 10
- Jerome D. Salinger: De vanger in het graan
- Patricia Highsmith: Zwarte zomer
- Mario Vargas Llosa: Het ongrijpbare meisje
- Henning Mankell: Diepte
- Ian Mc Ewan: Aan Chesil Beach
- Esther Verhoef: Close-Up
- Dimitri Verhulst: De helaasheid der dingen
- Herman Brusselmans: Nog drie keer slapen en ik word wakker
- Patrick De Bruyn: Verliefd
- Karin Fossum: De Indiase bruid

Geen opmerkingen: