NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 18 januari 2008

ALLES VOOR DE SPELEN - BEIJING - 2008

2008 is een Olympisch jaar voor China en voor de Spelen in Beijing worden hele wijken van Beijing plat gegooid. Tot woede en wanhoop van de Chinezen. De harde waarheid achter de Olympische bulldozer in China, was vorige zaterdag te zien in 'Vranckx' op Canvas. Een ontluisterende reportage over de nietsonziende praktijken van de projectontwikkelaars. Hun handlangers kijken niet op een gebroken arm of been minder.De wereld op zijn kop: slachtoffers worden achter de tralies gezet wegens 'ordeverstoring'.
Het is hallucinant om te zien hoe een nietsonziende snel groeiende economie en het prestige van een land een menselijke tragedie veroorzaken. Volgens Amnesty International worden in Beijing lokale activisten, advocaten en anderen die zich inzetten tegen misstanden als gedwongen verhuizingen, geïntimideerd en gevangen gezet. Deze aanpak lijkt te worden gebruikt om legitieme activiteiten van vreedzame actievoerders te onderdrukken.China verscherpt de internetcensuur met hulp van westerse bedrijven. Het versturen van e-mail of een onwelkome blog zijn aanleiding voor arrestaties. Buitenlandse journalisten mogen de Spelen vrij verslaan, maar Chinese journalisten worden steeds vaker vastgezet.
Is de kans dat Chinezen mijn blog lezen onbestaande? Voor alle zekerheid hou ik iedere dag de statistieken in het oog van de regio's die mijn blog bekijken. Drie procent komt nu al uit de Verenigde Staten van Amerika.
Tot slot kan ik mij niet voorstellen dat onze landgenoot, dokter Jacques Rogge, voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité, niet op de hoogte is van deze mensonterende toestanden. Wat doet hij? Wast hij zijn handen in onschuld of durft hij een kritische stem laten horen? Ik ben heel benieuwd.Zou er ook een simpele verklaring kunnen zijn? Namelijk: het is de tol van de vooruitgang!

Geen opmerkingen: