NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

maandag 28 januari 2008

DE MUTS VAN MIJN ZUS - 1955

Een van mijn vroegste herinneringen dateert van mijn kleutertijd. Ik moet een jaar of vier geweest zijn. Mijn zus, die zeven jaar ouder was, vergezelde me naar de lagere school 'De Engelbewaarder'. Het is een beetje overbodig te vermelden dat het hier om een katholieke school ging. De school was op loopafstand van ons huis, nauwelijks driehonderd meter. Er liepen daar nog veel nonnekes rond die stevig ingepakt waren, vooral hun hoofd.

Het beeld dat mij het meest is bij gebleven is de muts van mijn zus. Zij had toen een paardenstaart en mijn moeder had voor haar een speciale muts gebreid - ik denk dat het met vier naalden tegelijk was - met aan de bovenkant een opening voor de paardenstaart. Als ik me niet vergis was het een kakigroene muts.
Ik heb me suf gezocht op het internet, waar je zogezegd alles kunt vinden, maar een afbeelding van een paardenstaartmuts heb ik niet gevonden.
Indien ik handig zou zijn geweest met photoshop had ik de mevrouw op de foto zo'n muts kunnen aanmeten. Trouwens de afbeelding is niet zo goed gekozen want de paardenstaart moet hoog op het achterhoofd geknoopt worden.

Ik herinner mij nog weinig van toen ik een kleuter was. Die muts daarentegen kan ik mij nog levendig voor de geest halen. Nu klinkt dat misschien belachelijk een muts met een gat in maar in die tijd stond
mijn zus daar beeldig mee.
Zou het kunnen dat zich volgende winter een nieuwe hype aankondigt? Begin alvast maar te sparen voor een mooie paardenstaart.

1 opmerking:

valerie zei

schitterend idee vind ik
wordt nu wel gedaan met de petjes , de paardestaart tussen de onderrand van de pet en het lipje steken , maar niet iedereen staat met een petje:-)