NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 18 januari 2008

JUKEBOX BAL - DE GILDE - IZEGEM - 1967

Wat waren de mogelijkheden voor jongeren om uit te gaan in 1967 te Izegem? Het was de tijd dat de Jeugdclubs als paddestoelen uit de grond kwamen. In Izegem was dat Jeugdclub La Verna.Er was nog een andere optie: Het Jukebox bal in De Gilde op zondagmiddag.Ik was zestien toen ik er voor het eerst naar toe mocht.
Zondagnamiddag was ideaal voor mij want de zaterdagnacht moest ik altijd helpen met mijn pa die banketbakker was.Zondagmiddag vijf uur. De Gilde was op nauwelijks tweehonderd meter van mijn deur. Vooraan bevond zich het café, achteraan was een mooie zaal met in de achtergrond een podium waarop in het midden een Jukebox stond opgesteld. Er was altijd veel jong volk en er heerste een gezellige sfeer.Het opzet was simpel: je stak vijf Frank in de Jukebox en je koos drie plaatjes. De meeste jongens waren geïnteresseerd in trage nummers,slows, ik zeker!Bij de eerste noten van bijvoorbeeld 'Please release me' van Engelbert Humperdinck kwam je in aktie en vroeg je letterlijk aan een meisje dat je leuk vond: "Gaan we eens dansen?" Er was altijd een klein risico mee gemoeid dat het meisje zou weigeren. Het gebeurde niet veel maar het kwam toch wel eens voor en dan kon je afdruipen. Niet zo goed voor het zelfvertrouwen.Maar meestal ging het goed. In het begin was het aftasten hoe ver je partner bereid was te gaan. Het zaligste was dicht tegen elkaar, wang tegen wang, en genieten.Er kwam ook taktiek bij kijken. Tijdens het dansen verbrak je even het contact met de wangen en zocht je subtiel de lippen van je partner op. Dat was altijd spannend.
Leuk detail: als het plaatje afgelopen was, verdween het weer tussen de andere platen in de jukebox en was het gespannen afwachten op het volgende. Was het weer een slow dan deed je gewoon verder.Het klinkt allemaal heel braaf en het is niet meer van deze tijd.
Het is pure nostalgie maar ik had het voor geen geld van de wereld willen missen.

Geen opmerkingen: