NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 29 februari 2008

MUZIEK EN EMOTIE

Ik zou het kunnen hebben over kunst en emotie maar ik beperk mij tot muziek en emotie. Ik herinner mij dat José Van Dam, basbariton, het Panis Angelicus Van Cesar Franck zong op de begrafenis van Koning Boudewijn. Zijn uitvoering ontroerde mij en het had niets te maken met de dood van onze vorst. Een tijdje later hoorde ik een uitvoering van hetzelfde muziekstuk door Andrea Bocelli. Het deed me absoluut niets.

Het doet me ook denken aan een programma op, toen nog, Radio 3 ‘Het Eerste Oordeel’. Het moet 1995 geweest zijn. Ik woonde een live uitzending bij in De Brakke Grond in Amsterdam. De drie panelleden waren Jos Van Immerseel, Tini Mathot (echtgenote van Ton Koopman), Stephan Moens (journalist bij De Morgen) en de presentator van dienst, de grijze mus Karel Nijs.
Het opzet van het programma was dat de panelleden hun oordeel gaven over een muziekstuk waarvan de uitvoerder niet werd bekend gemaakt. Het was een werk voor orgel en het werd door Jos Van Immerseel met in zijn zog Stephan Moens afgebroken tot op de grond. Het enige genuanceerde oordeel kwam van Tini Mathot. De organist was Joris Verdin. Ik heb me toen enorm moeten inhouden om niet te reageren op de arrogante toon van Van Immerseel en zijn slaafje Stephan Moens.
Ik haal dit voorbeeld aan omdat ik het flauwekul vind dat ik mijn oordeel zou moet laten beïnvloeden door dit van zogenaamde experts. Ik laat me ook niet leiden door Diapasons d’or of andere belangrijke onderscheidingen. Ik luister onbevangen naar muziek.

Tot slot som ik nog een aantal ‘muziekjes’ op die mij altijd ontroeren, wel te verstaan in de uitvoering die ik heb.
- ‘Che gelida manina’ uit La Bohème Van G. Puccini gezongen door L. Pavarotti.
- ‘Vesti La Giubba’ uit I Pagliacci van R. Leoncavallo gezongen door L. Pavarotti.
- ‘Pianoconcerto No 2’ (middendeel) van S. Rachmaninov gespeeld door S. Richter.
- ‘Don’t Know Much’ gezongen door Aaron Neville en Linda Ronstadt.
- ‘I belong to you’ gezongen door Eros Ramazotti en Anastacia.
- ‘Zij gelooft in mij’ gezongen door André Hazes.


Ik ben J.S. Bach niet vergeten maar ik heb hem vroeger al uitgebreid bewierookt. Ik wou ook nog aantonen dat ik niet neerkijk op populaire muziek. Ik ben uiterst tevreden met de uitvoeringen die ik op het internet heb gevonden, ze komen aardig in de buurt van de versies die ik in mijn bezit heb. Het Pianoconcerto van Rachmaninov is de uitvoering van de maestro zelf.
Ik heb alle fragmenten nog eens na elkaar beluisterd en heb meer dan één keer de koude rillingen over mijn rug voelen lopen. Ik ben een romantische ziel.

Geen opmerkingen: