NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

maandag 4 februari 2008

PASSIEF ROKEN EN KINDEREN

Tabaksrook bevat ongeveer 250 giftige stoffen. Bijzonder schadelijk dus voor volwassenen, en nog meer voor kinderen omdat hun longen nog niet volgroeid zijn.
Dagelijks ademen ongeveer 900.000 Belgische kinderen jonger dan 14 jaar lucht in die door tabaksrook is vervuild. (info: deredactie.be)

Voor mijn part mag iedereen zich te pletter roken, alleen niet in mijn omgeving. Ik kan er gewoon niet tegen. Een avondje op café waar de rook te snijden is betekent, op zijn minst, een pijnlijke keel de volgende morgen. Je bent vies van je kleren die stinken en de rooklucht komt uit je poriën.
Ik kan begrijpen dat rokers zich geviseerd voelen. Maar draait het of keert het zoals je wilt, rokers verplichten je, onbewust of onopzettelijk, tot passief meeroken. In België sterven jaarlijks tweeduizend mensen aan passief roken.
Ik verwijt de rokers niets maar ze mogen het mij niet kwalijk nemen dat ik uit hun buurt blijf. In mijn huis wordt er niet gerookt, punt uit. In de tuin zoveel je maar wilt. Hebben mijn rokende vrienden daar problemen mee? Neen. Ik ben ervan overtuigd dat ook de cafés in de toekomst rookvrij zullen worden. Misschien zullen de eerste maanden een aantal klanten wegblijven maar die komen zeker terug. Kijk maar naar de restaurants, die zitten elk weekend vol.

Veel ouders willen hun kinderen behoeden voor het roken maar roken zelf. Begrijpe wie kan! Ik hoorde ooit een vader, een van het primitieve soort en een kettingroker, zeggen tegen zijn zoon van veertien jaar: "Als ik je ooit zie met een sigaret, sla ik hem uit je bek". Ik maak me geen illusies omtrent jongeren en roken. Ik zie het iedere dag in het internaat waar ik werk: roken is cool en stoer, roken is zich aanvankelijk afzetten tegen het gezag, roken is erbij horen.
Volgens mij moeten de ouders en de volwassenen in het algemeen het voorbeeld geven. Als je de wereld wilt verbeteren moet je met jezelf beginnen.

2 opmerkingen:

nadine paduart zei

Mijn vrienden wonen boven een café, in een anderzijds rustige buurt. in 't weekend worden zij voortaan in hun nachtrust verstoord door lawaaiige rokers die zich op de stoep te goed doen. Behalve nachtlawaai nu ook nicotine in de lucht.

Mijn stille droom is het dat het roken zichzelf uitroeit. Ik vermoed (lees:hoop) dat roken op een bepaald moment niet meer cool zal zijn. Met alle gevolgen vandien.

Anoniem zei

Roken is een pest maar je mag het niet luidop zeggen ;)