NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

zaterdag 16 februari 2008

VRIEND OF VRIENDIN

Op een bepaald moment, in een gesprek met een vrouwelijke collega, zei ik tegen haar: "Jij bent een vriendin van mij." Hoe moet ik anders iemand noemen waarmee ik bevriend ben en die ik vertrouw. Is er een verschil tussen vrienden van het mannelijke en van het vrouwelijke geslacht? Zijn er andere maatstaven die je moet hanteren?

Niemand stelt zich vragen als je als man een avondje gaat stappen met een vriend. Doe je dat met een vriendin dan worden waarschijnlijk de wenkbrauwen gefronst. Er is nog een belangrijk punt: is er een verschil tussen een vriendin die de partner is van een bevriend koppel en een vriendin die alleenstaand is? Ik vrees van wel. Speelt het een rol hoe de vriendin of vriend eruit zien of hoe oud ze zijn?

Gisteravond, tijdens een etentje met vrienden, heb ik het onderwerp eens aangekaart. Occasioneel, als man, eens weggaan met een vriendin of samen met die vriendin gaan sporten moet kunnen. Ook omgekeerd.
Toch werden er enkele bedenkingen gemaakt. Kan je iedere week een avondje gaan stappen met dezelfde alleenstaande vrouw of man? Kan het eventueel als het gekoppeld is aan een sportactiviteit? We zijn er niet helemaal uitgeraakt.
Waar we het allemaal wel roerend eens over waren was dat een relatie alleen maar kan stand houden als die gebaseerd is op wederzijds respect en vertrouwen.

In gezelschap, of het nu met mannen of vrouwen is, ben ik altijd in voor een grapje, wat plagen of zelfs 'zwanzen'. Ik durf ook wel eens een compliment uitdelen. Een buitenstaander zal mij er wellicht op wijzen dat ik vrouwen charmeer. Ik zal hem niet tegenspreken. Het is een spel en er hangt soms wat 'spanning' in de lucht. Et alors...

Geen opmerkingen: