NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 22 februari 2008

TAKE FIVE - DAVE BRUBECK QUARTET - JAZZ

Dave Brubeck (geboren 6 december 1920) is een Amerikaans jazzpianist. Hij studeerde compositie bij Darius Milhaud (Franse violist en componist - 1892-1974). Zijn bekendste groep is het Dave Brubeck Quartet met saxofonist Paul Desmond, drummer Joe Morello en contrabassist Gene Wright , opgericht in 1951. Brubeck experimenteert met ongebruikelijke maatsoorten in de jazz. Zijn bekendste opname is Take Five uit 1959. Het nummer is geschreven door altsaxofonist Paul Desmond. Kenmerkend voor het nummer is de 5/4 maatsoort waar het nummer zijn naam aan ontleent en de drumsolo van Joe Morello.

De meeste van mijn bloglezers, ik denk allemaal, waren nog niet geboren toen het nummer gecomponeerd werd. Ik luister zelden of nooit naar Jazz maar dit nummer vind ik echt de moeite om er een stukje aan te weiden. Het heeft een aanstekelijk en ongewoon ritme. Let vooral op de drumsolo van Joe Morello en hoe die solo naadloos overgenomen wordt door de rest van de muzikanten. Schitterend. De versie dateert van het jaar 1961. Als toemaatje voeg ik er ook nog een andere, meer recente versie (1997) van het nummer aan toe met Dave Brubeck als pianist en zanger Al Jarreau. Heel leuk om te horen en te zien hoe die twee muzikanten elkaar aanvoelen. In het begin klinkt het wat ongewoon maar doe een inspanning en blijf tot het einde luisteren.

1 opmerking:

nadine paduart zei

Hey?
Cheers for the add, onder je favorieten.
:)