NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 1 februari 2008

TELEVISIE VOOR MEDIOREN EN SENIOREN

Het ziet er meer en meer naar uit dat marketingmanagers ontdekt hebben dat ‘medioren' (40 plussers) en ‘senioren' (50 plussers) best wel een interessante doelgroep zijn.
In Van Dale staat bij het woord 'medior': functionaris met enige ervaring in een vakgebied die daarom meer verantwoordelijkheden heeft dan een junior.
De term 'medioren' heb ik voor het eerst gehoord in De Laatste Show toen de heren Jan Van Rompaey en Dirk Tieleman hun nieuw televisieproject kwamen voorstellen. Ze hebben zich gebaseerd op een onderzoek van het bedrijf Belona waaruit blijkt dat vijftigplussers liever wat tragere en rustigere televisie zouden willen, meer informatie en minder entertainment en ... flits flits. Jongens toch, wat een dikke zever.
Ze denken aan programma's over reizen, beleggen en gezondheid. Bestaan die nog niet? Wat zal er specifiek zijn aan hun reisprogramma voor senioren? Zullen ze hotels opnoemen waar een 'onderbroek aantrekhulp' voor handen is in de badkamer?
Jan en Dirk sluiten internet-tv en digitale televisie sowieso uit. Ze willen het hun publiek zo gemakkelijk mogelijk maken! Denken ze misschien dat ze met een bende idioten te doen hebben? In het Nieuwsblad zegt Van Rompaey ook nog: 'Begrijp ons niet verkeerd: niet alleen vijftigplussers zullen van onze programma's kunnen genieten, ook jongeren'. Wat is het nu eigenlijk?

Ik ben al een tijdje de vijftig gepasseerd maar de eerste die mij medior, senior of vijftigplusser noemt sla ik op zijn bakkes. Een van de beste beslissingen van mijn leven was toen ik, drie jaar geleden in samenspraak met mijn vrouw, het kabelabonnement opzegde.

Volgens mij lijden de heren Van Rompaey en Tieleman aan een chronische vorm van 'publiciteitsgeilheid'. Met andere woorden ze kunnen geen afscheid nemen van het scherm en van hun BV-status. Zielig toch.
Jan en Dirk zouden beter een initiatief nemen om de mensen te behoeden van een overvloed aan stompzinnig amusement. Het project zit nog in de embryonale fase. Ik hoop dat het daar blijft.

1 opmerking:

nadine paduart zei

Help?! Ik ben een medior???
Wat een verschrikkelijk woord!!!