NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 28 maart 2008

FITNA - DE WERELD NAAR DE KLOTEN?

Fitna is de Arabische term die gebruikt wordt om burgeroorlog en twisten binnen de islam aan te duiden. Het is ook de titel van de controversiƫle film van de al even omstreden Nederlandse politicus Geert Wilders.
Ik heb de film bekeken. Alle beelden zijn eerder vertoond in allerlei nieuwsuitzendingen, te beginnen met de aanslag op de WTC-torens in New-York.

Bij de aanvang van de film word je gewaarschuwd voor het schokkende van een aantal fragmenten: vallende persoon van een van de torens, onthoofde gijzelaar, verminkte lijken na de zoveelste bloederige bomaanslag.

De film is ook een aaneenschakeling van opruiende uitspraken van hooggeplaatste Islamfundamentalisten met de dreigende boodschap: 'Wie zich niet bekeert tot de Islam zal het met de dood bekopen' of 'De Islam zal in de toekomst de wereld regeren, wat in het verleden reeds is gebeurd.' Zeer zwart-wit allemaal. Ik weiger te geloven dat Islam staat voor terrorisme.

Wat de film niet laat zien is dat, van alle fundamentalistische aanslagen, het grootste aantal slachtoffers Moslims zijn! De bedoeling van Wilders is de mensen te waarschuwen dat binnen afzienbare tijd de Islamfundamentalisten de plak zullen zwaaien over het Westen. Leuzen als 'Go to hell with freedom' moeten de westerlingen doen geloven dat de democratie in Europa bedreigd wordt.


Of het zo'n vaart zal lopen is moeilijk te voorspellen. In ieder geval moeten een aantal 'brandhaarden' in de wereld dringend geblust worden: de Palestijnse kwestie, de oorlogen in Afghanistan en Irak. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het somber inzie dat voor deze problemen snel een oplossing zal gevonden worden.

De eerste reacties van de Westere Moslims zijn gelukkig gematigd. Hoe de rest van de Moslimwereld zal reageren is (eerder bang) afwachten. Ik laat me in ieder geval niet meeslepen in een doemscenario. Misschien kan de film een aanzet zijn om het debat ten gronde te voeren. Laat het ons hopen.

1 opmerking:

didiermaurice zei

Ik deel je mening dat 'au fond' de moslims zelf, zowel hier als in de brandhaarden daar, tot de grootste slachtoffers van het fundamentalisme mogen worden gerekend. Dat inzien is komaf maken met ons etnocentrisme. Groet. d.