NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

donderdag 20 maart 2008

EVALUATIE BLOG

Ik was van plan mijn blog te evalueren na honderd bijdragen. Ik heb er nood aan om het nu te doen. Het zit me hoog dat ik al drie maal betrapt (!) ben op het maken van een dt-fout. Gelukkig heb ik een trouwe lezeres die onmiddellijk ingrijpt, waarvoor dank. Het is zeker niet door een vorm van nonchalance of slordigheid. Ik herlees mijn teksten drie tot viermaal en de Dikke van Dale ligt steeds binnen handbereik.

Ik heb even het internet geraadpleegd voor de spelling van 'dt-fout'. Ik kwam per toeval op de site van De Standaard online. Een aantal lezers had gereageerd op een dt-fout in een artikel. Er stond: Premier Blair woondt de bruiloft van Charles en Camilla bij. Het artikel dateert van 4 april 2005 maar de reacties van een aantal lezers zijn bemoedigend. De genuanceerde meningen helpen mij er niet te zwaar aan te tillen. Ik blijf er mij echter niet goed bij voelen.

Een ander voorbeeld: "Liberalen uitgeruziet? Welnee!" Dit was de kop op de cover van de gratis Nederlandse kwaliteitskrant De Pers op 6 juni 2007. Dat moest natuurlijk uitgeruzied zijn. De reactie van Sam Delbeke was: 'Ondanks dit schoonheidsfoutje is De Pers een uiterst genietbare en goed gemaakte krant. Voor mij zijn dat woorden van troost. Wat eveneens troost biedt is dit korte hilarische beeldfragment.

Mag ik, om de pijn wat te verzachten en mijn fouten een beetje te vergoelijken, de volgende gezegden citeren: 'Missen is menselijk' en 'Wie zonder zonde is werpe de eerste steen'
Ik ga voorlopig de handdoek
nog niet in de ring gooien en hoop dat dit stukje alvast taalfouten vrij is. En de boer ploegte voord!

4 opmerkingen:

didiermaurice zei

Te gepolijst is glad en koud. Blijf blijven. Alle goeds.

Cram zei

Bemoediging kost weinig woorden
Bedankt Didier

Anoniem zei

dt fouten! Ik vind: je moet ze niet met opzet schrijven natuurlijk. Een recente studie toonde trouwens aan dat wie meer dan gemiddeld leest méér -dt fouten schrijft!!! (heeft namelijk iets van doen met woordbeelden die we onbewust voorrang geven op regeltoepassing ofzo) en zeg nu zelf, wie zich druk maakt om een -dt fout... die heeft toch echt wel geen leven zeker!!? (strikt genomen zijn het eigenlijk -t fouten!!) ik blijfdt in ieder geval je blog volgen!

nadine paduart zei

Oei - ik heb dan geen leven?
I beg to differ!