NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

zaterdag 24 oktober 2009

IN MIJN BLOTE WAPPER - CHRIS VAN DEN ABEELE


Het hoofddoekendebat, is dat nu al beslecht of hoe zit het, vrienden?
’t Is maar, er dringen zich nieuwe en urgenter vraagstukken op. Zoals het onderbroekendebat, een echte splijtzwam in onze would-be-multiculturele maatschappij!

Ere wie ere toekomt : Peeters en Pichal , het onovertroffen consumentenprogamma van radio 1 (we vallen in herhaling) heeft het nieuwe debat eindelijk op de media-agenda gezet.

Onderbroeken

Een sportieve luisteraar had naar Annemie en Sven gemaild. Hij nam al eens een sauna in een Brusselse fitness-club en kreeg de laatste tijd opmerkingen van andere saunagebruikers. “On ne fait pas du nudisme ici”. Dat hij dus maar best zijn onderbroekje kon aanhouden in de sauna. Terwijl het gedomme veel leuker én hygiënischer is om in je blote flikker te zitten zweten. Het rare was, voegde de man er nog aan toe, dat hij in Gent naar een fitness van dezelfde keten ging, en dat men daar wel normaal bloot gaat.

Bloot in de sauna

Bon, Annemie Peeters met de mevrouw van de fitness-keten gebeld. Over kledingetikette in de sauna. De mevrouw bevestigde dat het wel degelijk de bedoeling is dat klanten naakt in de sauna gaan. Met een handdoek om het zweet op te vangen weliswaar, maar zonder onderbroek of zwembroek.

Dat ze haar filiaalhouders daarover nog eens ging briefen, zei Madame Fitness nog. Die stakkers die aan het hoofd van een fitnessfiliaal staan zijn blijkbaar niet op de hoogte van sauna-voorschriften.
Meent ze dat nu echt, dacht ik, durft die dame op de radio niet zeggen wat er écht aan de hand is?

Gelukkig was er de mailbox van het programma. En die liep al snel vol. Met de waarheid. Dat het namelijk gaat om culturele verschillen, dat gedoe over broekje aan of broekje uit.
Ik weet dat het zo is, omdat ik het zelf al meermaals ‘aan den lijve’ heb mogen ondervinden. Ik woon namelijk in Antwerpen, U weet wel, één groot laboratorium als het over culturele verschillen gaat. En ik word door allochtone medesportievelingen uit de sauna van mijn fitnessclub buitengekeken als ik het waag me daar in mijn pure staat aan te melden.

Bloot in de douche

Er was ook een luisteraar die mailde dat de allochtone sporters in zijn club met hun onderbroek aan douchten. Annemie Peeters moest lachen toen ze de mail voorlas. Stel u voor, douchen met uw onderbroek aan.
Wel, Annemie, waar ik fitness, hartje Merksem, behoor ik tot de minderheid.
De minderheid van onbeschofte die-hards die nog naakt douchen. We zijn een uitstervende soort, misschien moeten we dat maar eens aan de Unesco melden en worden we dan beschermd.

Een volksraadpleging!

Een vrouwelijke luisteraar van het programma meende dat we daar allemaal niet te hard moesten aan tillen. Dat we gewoon respect moesten hebben voor die culturele verschillen. Kijk, dat vind ik nu ook. Alleen hou ik, als we op het parcours van respect rijden, niet van éénrichtingsverkeer.

Weet je wat, laat ons er niet tevéél spel van maken. Zeker niet in Antwerpen. In Antwerpen lossen wij onze problemen namelijk op met referenda. De Lange Wapper komt er niet, of wij onze Blote Wapper mogen houden, da’’s de inzet van onze volgende volksraadpleging. Dat de campagne beginne! (de redactie.be)


Geen opmerkingen: