NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

dinsdag 27 oktober 2009

EXIT FACEBOOK


De kogel is door de kerk, ik heb mijn facebookaccount gedesactiveerd. Bijna onmiddellijk voelde ik een weldoende rust over me heen komen.

Een aantal maanden geleden was het nochtans veelbelovend begonnen. Mijn 'vriendenkring' breidde gestaag uit. Een aantal interessante, knappe, creatieve en zelfs bekende Vlamingen gingen in op mijn uitnodiging. Ik voelde me gevleid en een nieuwe wereld ging voor me open. Ik was vooral op zoek naar creatieve vrienden en dacht, naïef als ik ben, op die manier mijn eigen sluimerende creativiteit nieuw leven in te blazen. Het was precies of de barrière naar die creatievelingen wegviel, ik kon e-mailen en chatten naar hartenlust. Er waren zelfs interessante en knappe mensen die mij uitnodigden om hun vriend te zijn!

Toegegeven er waren een paar akkefietjes: in een discussie had ik een dt-fout gemaakt en kreeg prompt een terechtwijzing van een nogal dominante vriendin (lees bitch), die ik verder van haar noch pluimen kende. Ik had wel in een vorige discussie gemerkt dat ze kennelijk nog een rekening te vereffenen had met het mannelijk geslacht. Toen ik fijntjes opmerkte dat 'wie zonder zonde is, werpe de eerste steen' betekende dat het einde van ons 'facebookavontuur'.

De laatste tijd voelde ik facebook aan als een sluipend gif. Ik was iedere dag getikketakt (onweerstaanbare drang om iets te doen) om originele statussen en gevatte replieken uit mijn mouw te schudden. Het lukte gewoon niet. Ik werd er onrustig van en nog veel erger, mijn liefde voor boeken leed er onder.

Het ergerde mij ook wel dat veel mensen zichzelf als het middelpunt van het universum beschouwen. Die personencultus begon op mijn systeem te werken. Ook het bijna verafgoden van bekende Vlamingen en hen slaafs naar de mond praten maakte mij een beetje misselijk. Ik had de indruk dat die BV's daar zelf niet mee gediend waren.

Facebook is een grote luchtbel, weinig sociaal en des te meer illusie. Er zal ongetwijfeld een gevoel van gemis de kop opsteken, mensen die ik in het echt niet of nauwelijks ken en waarmee ik toch een zekere verwantschap voel, noem het gelijkgestemde zielen.

Niets houdt me tegen om die 'vrienden' een e-mail te sturen en hen te vragen met mij een pint te gaan drinken. Ik hou van gezelschap waarbij ik de mensen in de ogen kan kijken en waarbij de ironische toon in het gesprek niet verloren gaat.

Toch is het met enige spijt dat ik de knoop heb doorgehakt. Een petitie kan mij misschien op mijn besluit doen terugkomen!


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ah bon, nu begrijp ik het .... Ik kreeg in mijn inbox een request en ik vond je niet meer ... Toen ik je checkte op dat grappige gecommentarieer bij Fleur van de week bleek je daar ook al verdwenen, ha!
But a man's gotta do what a man's gotta do! Maar by the way Marc, je zou 18 geweest zijn moest je mijn vader geweest zijn en geef nu toe .... :))

Cram zei

Leuke en hartverwarmende reactie. Zou je op mijn request ingegaan zijn? Potverdorie dan heb ik te vroeg facebook verlaten. ;-)
Je ziet er ook jonger uit op je profielfoto. Doe veel groeten aan Fleur en wie weet drinken we samen ooit een 'pint'.

P.S.: Toen ik 18 was wist ik nog niets van de wereld. :-)

Sunshine zei

Klinkt herkenbaar...
Ik heb ook al een paar keer gedacht: ik sluit mijn account.
Maar ik open zo graag die fortune cookies... :-)
Met mijn impulsiviteit is facebook niet altijd even goed. De rest van de wereld (of toch een deeltje) volgt op die manier wel alle ups en downs, en da's eigenlijk voor niks nodig en soms ronduit genant.
Gelukkig heb ik momenteel te weinig tijd om toe te geven aan dat 'getikketak'.
Maar wel nèt voldoende tijd om hier te komen lezen... :-)