NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 11 april 2008

NIEUWE PASSIE - HTML, XHTML EN CSS

Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn jongste zoon het boek 'HTML, XHTML en CSS het complete HandBoek'. Ik ben zelden zo blij geweest met een cadeau, het kwam als geroepen. Ik had al gemerkt dat ik de teksten op mijn blog niet kon kneden naar mijn goesting. Daar komt nu - niet direct, want ik heb nog veel te leren - verandering in. Alhoewel ik over het algemeen tevreden ben over de lay-out van mijn weblog fantaseer ik nu en dan over een totaal eigen ontwerp. Hoor ik daar in de verte de opmerking: 'Is dit niet te hoog gegrepen?'

Mijn bedoeling is om in een later stadium, met Dreamweaver, een website te ontwerpen. Eerst moet ik het 736 pagina's tellende boek onder de knie krijgen. Het verloopt vlotter dan ik had verwacht. HTML (HyperText Markup Language) is de taal waarmee je webpagina's maakt. Met CSS (Cascading Style Sheets) heb je een groot aantal mogelijkheden om de presentatie van HTML-documenten te beïnvloeden. Echt moeilijk is het niet, maar je moet wel stap voor stap te werk gaan en heel secuur de regels volgen. In het boek wordt het goed uitgelegd aan de hand van praktische voorbeelden.
Eens je de basis begrijpt, kan je in combinatie met een programma als Dreamweaver - waar je de keuze hebt tussen reeds voorgeprogrammeerde lay-outs - beginnen te experimenteren. Je zal niet onmiddellijk in staat zijn om een site als 'deredactie.be' te ontwerpen maar je kan er je wel door laten inspireren. Wat wel mogelijk zal zijn is werken in drie kolommen en bepaalde items over te nemen zoals foto's en videofragmenten. Het zal ook niet zonder slag of stoot gaan en er zal veel energie en tijd in kruipen.

Mijn voorstel: surf naar de site van Adobe Dreamweaver en laat je rondleiden. Je kan ook een demoversie downloaden of een videoworkshop bekijken.


Ik ga alvast aan de slag en houd jullie op de hoogte.

2 opmerkingen:

didiermaurice zei

Alleen de woordbeelden: html, xhtml en css bezorgen mij hoofdpijn. Veel plezier... groet d.

nadine paduart zei

Op de wissel tussen html en xhtml, met alle bijhorigheden, deed ik een proef (ik moest wel) in mijn opleiding, enkele jaren terug : een kleine website opbouwen. Het wisselen tussen notepad en de uiteindelijke versie werkte voor mij als magie. Het bloed, zweet en tranen die ik plengde... ik ga niet in detail treden.
Ik wens jou véél succes en fun. Ge gaat geraken op de plek waarvan ge droomt.
:)