NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

donderdag 24 april 2008

KEN UZELF!

Graham Greene heeft ooit gezegd: ‘Despair is the price one pays for setting oneself an impossible aim.’ (Waanhoop is de prijs die iemand betaalt die een onmogelijk doel nastreeft.)
In een boek van John Irving, ik denk dat het 'Weduwe voor een jaar' was, las ik een andere quote van Greene. Letterlijk weet ik het niet meer, maar het was iets in de trant van: ‘Je blijft beter instinctief weg van zaken waarvoor je geen talent hebt.’ Die quote sluipt regelmatig mijn gedachten binnen.

Die twee gezegden vullen elkaar perfect aan. Waanhoop zal je deel zijn wanneer je een ambitie koestert waarvoor je geen talent hebt. Het komt erop neer dat je moet weten wat je kunt en wat niet. Als ik rondom mij kijk heb ik de indruk dat veel mensen niet overtuigd zijn van deze levenswijsheid.

Sprekende (sic) voorbeelden zijn een aantal kandidaten van de voorronden van Idool. Hilarisch is de compilatie van de ‘speciale zangtechnieken’ in de voorronde in Brugge van Idool 2003. Vooral de jonge vrouw die een zangtechniek heeft ontwikkeld waarbij ze de handen kleine ritmische bewegingen laat maken ter hoogte van haar oren onder haar halflang haar. Als Jan Leyers haar vraagt of ze bewust is van die bewegingen antwoordt ze bloedserieus: 'Het is een vorm van expressie, zonder kan ik niet.' Moeten we zo iemand tegen zichzelf beschermen? Ik weet het niet. Mag je er om lachen? Ik kan me niet inhouden.

Ik bezondig mij ook regelmatig aan overmoed. Mijn eerste boek zal een bestseller worden en zal vertaald worden in minstens vijf talen. De verfilming zal de Oscar voor Beste buitenlandse Film wegkapen. Dit alles gebeurt ... in mijn fantasie. Meer moet dat niet zijn.

Graham Greene was een wijs man.

1 opmerking:

nadine paduart zei

Ik wil het zelfs niet zien, wat je omschrijft. Oh, te laat. dekselse fantasie, ook...

(en ook die woordverificatie-code-woorden???? Jeezes!!!!!)