NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

woensdag 9 april 2008

DELPHINE BOËL - WANNEER ERKENNING?



Op 12 april brengt Delphine Boël (40) haar biografie uit. Tegelijk zal ze op een expositie 'de vuile was van de koning buitenhangen' aan de hand van recente werken.

'Dit heeft niets met politiek te maken. Het is gewoon iets tussen mijn vader en mij', zegt de onwettige dochter van koning AlbertII over haar jongste kunstwerken. Er valt dan ook niet naast de verwijzingen te kijken. Een van haar nieuwste papier-machésculpturen stelt Albert en Paola voor als varkens. Haar versie van Manneke Pis heeft een enorme fallus in de driekleur en het koninklijke zegel van Albert is in tweeën gescheurd op een papier-machétroon. Een beeld van de hand van Delphine Boël houdt de Vlaamse en Waalse vlag over elkaar. En in een schilderij zien we haar gezicht uit de opening van een wasmachine komen, een verwijzing naar die 'vuile was van de koning'.

De titel van haar biografie, Delphine: De navelstreng doorknippen, die op 12 april uitkomt, is al even veelzeggend. 'We hebben nooit een hechte vaderdochterband gehad', vertelde Delphine Boël openhartig in The Sunday Times. De kunstenares is momenteel zwanger van haar tweede kind. Zelf zag ze haar vader vijftien jaar geleden voor het laatst. 'Ik was toen 25 jaar. Ik heb sindsdien verschillende keren geprobeerd met hem te praten maar hij wil me niet meer kennen.' Haar laatste gesprek met Albert dateert van 2001, toen bekend raakte dat ze het liefdeskind was van Albert II en barones Sybille de Selys Longchamps. Omdat Boël en haar moeder toen bestormd werden door de pers, vroegen ze het paleis om hulp. 'Mijn moeder, die zo lang zijn geheim bewaard had, vroeg om bescherming. Maar ze lieten ons aan ons lot over.
'Toen haar moeder datzelfde jaar ziek werd, probeerde Delphine Boël het nog een keer. Ze schreef AlbertII een brief, maar kreeg nooit reactie. Uiteindelijk kreeg ze hem wel aan de lijn, maar toen klonk hij volgens haar allesbehalve vriendelijk. 'Ik heb hier genoeg van, je bent mijn dochter niet, zei hij. Ik zei: Maar ik lijk op je moeder, ik heb haar ogen. Hij antwoordde: Zeg dat nooit meer. Tot dan had ik veel respect voor hem. Er was een grote plek voor hem in mijn hart. Maar die dag kwam daar een einde aan', aldus nog Boël.
Op 12 april komt haar biografie uit en vindt in de Latemse Galerij in Sint-Martens-Latem ook een vernissage plaats van een tentoonstelling van haar recente werk. (bjm-destandaardonline)

Ik heb het al niet zo begrepen op het koningshuis maar de huidige koning Albert II maakt het volgens mij ietsje te bont. Hij kon, toen hij nog prins was, de vrolijke Frans uithangen, maar zijn verantwoordelijkheid nemen, ho maar. In iedere kerstboodschap maant hij de burgers aan tot verantwoordelijkheidszin, sereniteit, solidariteit, verdraagzaamheid enzovoort enzovoort. Het zijn woorden in de wind. Zijn eigen dochter erkennen wat is daar nu zo moeilijk aan. Is hij bang om van zijn voetstuk te vallen. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Met deze koning wil ik niets meer te maken hebben. Ik wens Delphine veel sterkte en steun haar onvoorwaardelijk.

2 opmerkingen:

nadine paduart zei

ik vraag me erbij af : in hoeverre stunt La Boel? ze maakt kunst en elke kunstenaar heeft baat bij reclame. ik vraag het me gewoon af.

Cram zei

Dan moet Albert maar eens uit zijn kot komen en bevestigen dat het zijn dochter is. Niemand kan hem verplichten haar graag te zien.