NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

zaterdag 2 augustus 2008

MAN IN HET DUISTER - PAUL AUSTER - ROMAN

In augustus 2006 kreeg de Amerikaanse schrijver Paul Auster een fax van een bevriende dichter uit Parijs. Weet je al dat de zoon van David Grossman gedood is in Libanon? Paul Auster: „Ik was zo geschokt. David is een dierbare vriend en een groot schrijver. De eerste man die ik ken die een zoon verloren heeft in een oorlog. Ik stuurde meteen een fax. Verwachtte niet dat David zou antwoorden, maar hij schreef meteen terug: Je hebt geen idee hoe zwaar het is, Uri hield zo van jouw boeken. Nu ik eraan terug denk moet ik weer huilen. En het angstaanjagende was dat ik toen al midden in mijn nieuwe roman zat, dat ik het personage van Titus, die vermoord wordt in Irak, al had bedacht. Daarom heb ik Man in the Dark opgedragen aan David en zijn familie, ter nagedachtenis aan Uri.”

‘Ik ben alleen in het duister, de wereld tolt rond in mijn hoofd terwijl ik worstel met alweer een aanval van slapeloosheid, alweer zo’n doorwaakte nacht in de grote Amerikaanse wildernis.’
August Brill herstelt in het huis van zijn dochter van een zwaar auto-ongeluk. Hij kan niet slapen, en dus vertelt hij zichzelf verhalen om niet te hoeven denken aan de recente dood van zijn vrouw en de verschrikkelijke moord op de vriend van zijn kleindochter. Brill stelt zich een wereld voor waarin de Twin Towers niet zijn gevallen, en waarin de verkiezingen van 2000 hebben geleid tot het uiteenvallen van de Verenigde Staten, en zelfs tot een burgeroorlog. In de loop van de nacht wordt het verhaal echter steeds beklemmender, en het leidt onherroepelijk naar de plekken in zijn hoofd die hij niet wil bezoeken.

Een briljant en onthutsend boek, dat het hart van deze tijd treft en ons dwingt de nachtzijde van het bestaan onder ogen te zien. Paul Auster (1947) is een van de grootste hedendaagse Amerikaanse schrijvers. Hij is auteur van poëzie, scenario’s, essays en romans. Bij De Arbeiderspers verschenen van hem onder andere Maanpaleis, Mr. Vertigo, De New York-trilogie, Orakelnacht en Brooklyn-dwaasheid. (De Arbeiderspers)

“Man in het duister” is een spannende roman met een hoog “what if”-gehalte. Wat als een nieuwe burgeroorlog op Amerikaanse bodem uitbrak? Maar het is ook een roman over mannen en vrouwen. Over hoe vrouwen met dood, gruwel en verlies omgaan. Over woorden en beelden. Waarom beelden soms sterker en moeilijker uitwisbaar zijn dan woorden. De eenzame dromer en verzinner krijgt aan het slot het gezelschap van zijn kleindochter. Zij verdrijft zijn spoken niet maar zorgt voor een tijdelijke aanvaarding “terwijl de dwaze wereld doordraait”. Heeft Paul Auster ons wat nieuws verteld? Hij heeft de lezer alvast kippenvel bezorgd en op een knappe wijze geboeid, inderdaad “terwijl de dwaze wereld doordraait”. (Johan De Haes - de redactie.be)

Het nieuwe boek van Auster is al met al een uitgesproken politieke roman. Het boek gaat over oorlogen en over hoe individuen in die oorlogen ten onder gaan. Auster vertelt dit allemaal op die rustige en overtuigende toon van hem, die ervoor zorgt dat de klappen die hij uitdeelt, de lezer des te harder treffen. (HetPAROOL - ARIE STORM)

Het is een meeslepend boek waarin de realiteit en het verzonnen verhaal naadloos in elkaar overgaan.

Geen opmerkingen: