NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 8 augustus 2008

FALUN GONG - CHINA


This photo was taken during the Chinese New Year of 2005, a time for families to get together. The board reads, "My name is Sun Mingyuan and I am five years old. My father Sun Qian was arbitrarily sentenced to 12 years in prison because he practices Falun Gong. The police abducted my mother, Ma Chunli, on the street in broad daylight on December 14, 2004, just because she wants to be a good person and follow the principle of Truth-Benevolence-Forbearance. She has been on a hunger strike for 48 days and is in critical condition. I am lonely, helpless, and separated from my parents. Kind people, please help me. I miss my mom. I want my mom and dad back." (Falun Gong Human Rights Working Group)

Veertien gedetineerde leden van de door de Chinese autoriteiten verboden meditatiebeweging Falun Gong hebben in een werkkamp in het noorden van de Volksrepubliek zelfmoord gepleegd. De sekteleden hebben zichzelf opgehangen met behulp van in repen gescheurde lakens. Elf anderen, die ook bij deze massale zelfmoordactie betrokken waren, konden nog net op tijd worden losgesneden door bewakers van het kamp. (De Standaard On line)


Falun Gong-lid Ying Chen getuigt overmartelingen van Chinees regime

Ying Chen is een tengere vrouw van dertig, die nu in Frankrijk woont. Zij kon uit de Chinese goelag wegkomen, maar tegen een zware prijs. Ze werd gemarteld en gehersenspoeld tot ze een verklaring ondertekende waarin ze Falun Gong verketterde. Als ze denkt aan de vele Falun Gong-beoefenaars die in de Chinese goelag vastzitten, voelt ze zich nog schuldig over dat verraad. (Het Nieuwsblad)

China heeft vandaag vele vijanden. Op de eerste plaats die Tibetanen natuurlijk, die volgens de Chinezen alles hebben wat ze moeten hebben, en dan nog zo ondankbaar zijn. Of die moslimextremisten uit het westen van China, die Oeigoeren. De Chinezen helpen hen al jarenlang om hun olie te ontginnen. Ze zouden blij mogen zijn dat iémand dat wíl doen. En dan zijn er natuurlijk die staatsgevaarlijken van de Falun Gong. Wie die twee woorden hier nog maar in de mond durft nemen wordt al op voorhand verketterd als een sektelid.
150.000 politieagenten en soldaten zullen de Olympische gasten beschermen tegen elk onheil. Da's 50.000 man meer dan in Athene. (de redactie.be)

Vanmorgen hoorde ik op Radio 1 een bijdrage over de spirituele beweging Falun Gong. Het was de zoveelste valse noot in verband met het gastland van de Olympische spelen, die vandaag van start gaan. Na het zien van verschillende reportages die de 'donkere' kant van China belichten bekruipt me een raar gevoel. Ik ga zeker niet naar de openingsceremonie kijken. Ik zou de hele tijd die wanhopige en hulpeloze Chinese bejaarde man voor ogen zien wiens schamele woonst door een bulldozer met de grond gelijk wordt gemaakt.

Ik ben geen man van de barricades. Ik neem niet het voortouw om de wereld te verbeteren, maar het menselijk leed dat met het Olympisch circus gepaard gaat snijdt door merg en been.
Voor alle duidelijkheid: ik neem de atleten die deelnemen niets kwalijk. Integendeel, ik wens hen alle succes toe. Voor hen is het de bekroning van jarenlange inspanningen en ontberingen. De Belgische atleten kunnen op mijn onvoorwaardelijk en geestdriftige steun rekenen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ga zeker china niet vrijpleiten, ver van maar de overgang van derdewereld naar moderne natiestaat is hier in europa ook niet zo vlotjes verlopen. en wat tibet betreft, moeten we een feodale staat met een niet verkozen religieuze leider als wereldlijke leider dan steunen? Natuurlijk, alle lijden is er teveel aan, maar de westerse fixatie op China lijkt mij toch wel op een beetje héél strategisch moment te komen. we kunnen hen er misschien ook op wijzen dat zij niet elk 2 auto's mogen hebben zoals wij en niet elke dag vlees mogen,en dat ze hun textielarbeiders behoorlijk moeten betalen (maar ik wil wel een T-shirt van 10 euro in de H en M!)...
maar het feit dat het westen ook fout is wil natuurlijk niet zeggen dat zij hun gang mogen gaan é! weet je wat, ik boycot de spelen, ik ga niet naar Beijng!! dan is het ook niet mijn schuld dat belgie weer geen hoge ogen gooit!

Cram zei

beste rik, ik heb het vooral over de schending van de mensenrechten (vervolgen van leden van een meditatiebeweging, de doodstraf, repressie, etc...)
China wil zich tonen aan het Westen. Ik onderschat de Chinezen niet. De leiders nemen het Kapitalisme over maar China is nog verre van een democratie.

christel zei

Ik heb gisteren een halfuurtje het begin van de openingsceremonie van de Spelen gezien. Het was indrukwekkend & perfect & alles mooi foutloos synchroon & na dat halfuurtje stak het mij (en Vic) tegen en boeide het spektakel ons niet meer. Weinig 'hart' in de goed geöliede emotieloze machine. Benauwelijk volkje, die Chinezen. Op alle vlak lijkt wel.
PS Ik wil ook géén T-shirt van € 10,00 uit de H&M.
PS 2 Blij dat Rik nog leeft...

Anoniem zei

mensenrechten, ja, ik vind dit echt wel heel belangrijk maar misschien had Brecht gelijk (Erst das Fressen, dann die Moral) voor dit regime (waar ik ECHT niet mee sypathiseer!!) waren er massale en gigantische hongersnoden onder de bevolking nu niet meer (uitz. in 1959). Eten is wel een redelijk basisrecht é. Laat ons hopen dat ze er stap voor stap geraken én liefst zonder Grote Sprong Voorwaarts. volgens mij is zo'n land trouwens echt té groot om te besturen, na londen kunnen we misschien olympische spelen houden in guantanamo!! de 1OO m waterboarden! "the land of the free " haalt zeker een medaille!