NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 1 augustus 2008

ERIK SATIE - GNOSSIENNE NO. 1




Een een paar dagen geleden was ik te gast bij een collega. Bij het afscheid speelde haar veertienjarige zoon een stukje op de piano. Het was prachtig. Hij speelde met veel gevoel en zijn handen bewogen heel ontspannen over het klavier. Ik herkende de melodie en dacht onmiddellijk aan de muziek van een film die ik recent had gezien, maar ik had geen flauw idee wie de componist was. Het bleek Erik Satie te zijn.

De laatste dagen blijft deze melodie door mijn hoofd malen. Ik heb me ook een beetje verdiept in zijn ander werk: een openbaring. Er gaat een ontzettende rust uit van zijn muziek.
Hier vind je reeds een ruim aanbod. Je bent verwittigd, het werkt verslavend.

Dit stukje is inderdaad te horen in de schitterende film 'The Painted Veil' met Edward Norton en Naomi Watts en ook in 'Chocolat' met Juliette Binoche en Johnny Depp.

Met dank aan Vic.

3 opmerkingen:

christel zei

Bedankt voor het compliment aan Vic.
Er zitten wel meer bekend klinkende stukjes van Satie in het aanbod hé?

Cram zei

Klopt Christel, ik ken veel van de melodieën maar schreef ze vroeger niet toe aan Satie.
Het stukje zit nog altijd in mijn hoofd ;-)
Vic zal voor 'eeuwig', bij mij toch, met Satie verbonden zijn.

christel zei

Ik denk dat Cram nu een Satie-sfied man is...