NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

dinsdag 30 september 2008

WEBLOGSTATISTIEKEN



Als je een weblog bijhoudt ben je sowieso nieuwsgierig of er wel een kat leest wat je schrijft. Je kunt verschillende programmaatjes (Motigowebstats, Onestat, etc…) downloaden die de statistieken van je blog weergeven. Hoe betrouwbaar deze sites zijn is een andere vraag. Vooral als je een aantal dagen weinig bezoekers hebt begin je te twijfelen aan de betrouwbaarheid.

Vorige zondag en maandag deed zich een opmerkelijk fenomeen voor. Ik had plots dubbel zoveel bezoekers. Je bent blij, uiteraard, maar je vraagt je toch af van waar die plotse grotere belangstelling. Is het toeval of heb ik met een bepaald stukje een gevoelige snaar geraakt?

Zondag was de kop van mijn bijdrage: 'CD&V EN HUMOR', waarbij ik mij erger aan de luchtige toon waarmee een aantal CD&V'ers reageren op het derde huwelijk van Wilfried Martens met Miet Smet.

Zou het kunnen dat de titel van een bijdrage bepaalt hoe groot de interesse zal zijn. Waarom denk ik dat? Omdat, vrijwel onmiddellijk, na het publiceren van een stukje op mijn blog er een hit (een verwijzing) verschijnt op Google. Stel dat het waar is, dan zou de verleiding groot kunnen zijn om de titel wat vrijer te interpreteren. Titels die mij nu spontaan te binnen schieten: CD&V WIL AF VAN SEXY IMAGO, WENDY VERZOEND MET DAG ALLEMAAL, PAUL D'HOORE DAKLOOS NA BEURSCRASH, VERONIQUE DE COCK VERLIEFD OP TOM BOONEN.


Neen, ik ga nog een tijdje aanmodderen en mijn ding doen. Ik probeer mezelf wijs te maken dat ik het toch hoofdzakelijk doe om mij te amuseren!

Nog volgens de statistieken zijn dagelijks tweederden van de bezoekers nieuw. Met andere woorden mensen die voor de eerste keer mijn blog bezoeken. Het aantal trouwe bezoekers per dag blijft gelijk. Ergens klopt dit niet.

Is het niet raar dat op het moment dat de financiële wereld op zijn kop staat, ik mij zorgen maak over het aantal bezoekers op mijn blog?

5 opmerkingen:

Sunshine zei

En dan zeggen ze dan vrouwen ijdel zijn....
Mijn gedachtengang (for what it's worth...): Als ook maar één iemand er iets aan heeft, dan zou ik zelf tevreden zijn. Maar dan nog, 't plezier zit toch in het schrijven, in de creativiteit, niet?
By the way, deze blog is gezonder dan vele andere waar vaak gescholden en vernederd wordt, dus...

Cram zei

Je hebt gelijk. De poll was trouwens geen goed idee. Het is een les in leren 'loslaten'. Het stukje klinkt zelfs meelijwekkend ;-) Morgen beter

christel zei

Hier de paardenkop (?)(hm, aan wie denken wij nu écht :-) ?)
Het zou leuk voor je zijn indien er dagelijks meerdere reacties kwamen op je stukjes, maar persoonlijk hou ik niet van het steeds 'openlijk' reageren en mening verkondigen over alles wat je leest (ook al zou het je wellicht plezier doen). Ik heb me hier al enkele keren laten verleiden tot (al dan niet flauwe, cynische,...) reacties, eigenlijk enkel en vooral alleen maar omdat ik je persoonlijk ken, en omdat je steeds weet 'vanwaar het komt'. Je was de eerste blog die ik ooit las, het fenomeen boeide mij weinig,... via deze al uit curiositeit op enkele andere blogs terecht gekomen, eerlijk gezegd: meestal mateloze ergernis troef, het zal - om jou te citeren - wel aan mij liggen.
Maar als je je amuseert met deze blog, why not? Weinig pretentie, goeie boekentips, af en toe een gedicht waar ik anders toch niet aan toe zou raken, ...wat mij betreft, waardeer dat wel.
Tot slot, deze reactie is uit puur medelijden geschreven :-DDDDD

Sunshine zei

Bwa, meelijwekkend had ik hier niet 'opgekleefd' hoor. Integendeel, je hebt daar lef voor nodig.
Blogs, columns,... ik vind het allemaal leuk om lezen (verrassing!).
De blog van Koen Fillet is ook vaak fijn om lezen bvb (al zijn daar echte taalpuristen onder de bloggers en dat stoort mij soms, ook al hou ik net als hen van correct taalgebruik). Ik lees ook graag de columns van Bernard Dewulf in De Morgen. Deze laatste schrijft heel positief gericht, dat vind ik wel fijn. In veel columns wordt één en ander gehekeld, maar deze gaat meestal over de mooie dingen in een mensenleven. Fijn om de dag mee te beginnen.

Cram zei

Ik probeer ook op mijn taal te letten. Ik herlees het zeker drie keer en toch maak ik nog fouten ;-)
Ik huiver van blogs waar de taal een soort 'Spielerei' is van mislukte schrijvers. Eenvoud, ook in de taal, siert de mens.

Bedankt voor de tip van de columns.