NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 20 juni 2008

GOED NIEUWS - 1

Ik was op zoek naar goed nieuws op de site van de nieuwsredactie van de Vrt. Onder de titel 'Doe Maar werkt aan nieuw album' las ik het volgende bericht: De Nederlandse popgroep Doe Maar werkt aan een nieuwe cd. Dat zegt zanger Henny Vrienten in De Morgen. De groep geeft dit jaar enkele reünieconcerten, maar volgens Vrienten zal het daar niet bij blijven. "Dit is geen reünie, we bestaan weer", zegt hij. Zeker goed nieuws van de band die in de jaren 80 razend populair was met hits als "De bom" en "Eén nacht alleen".

Toen ik dit las viel mijn oog op een ander artikel:
'Protestlied tegen Oosterweelverbinding' - Muzikanten Stef Kamiel Carlens en Raymond van het Groenewoud hebben een protestsong ingezongen tegen de Oosterweelverbinding, een nieuwe weginfrastructuur die de ring rond Antwerpen moet vervolledigen.

Volgens de muzikanten is het project een slecht idee omdat het de leefbaarheid in de stad niet ten goede komt. "Het is niet alleen slecht voor de gezondheid, maar ook funest voor de sfeer in de stad", zegt Stef Kamil Carlens in de De Morgen.
De Oosterweelverbinding, met onder meer de bouw van de Lange Wapperbrug, ligt al langer onder vuur. Het project zal meer kosten dan vooraf geraamd en er rijzen ook vragen in verband met de impact op de gezondheid van de omwonenden.

Toen burgemeester Patrick Janssens (SP.A) met de kritiek werd geconfronteerd zei hij "We have to walk en don't look back". Dat inspireerde de muzikanten om een protestsong te maken op de melodie van het gelijknamige nummer van Mick Jagger en Peter Tosh. De tekst van "De wappersong" werd geschreven door (pdw). Het lied komt er op initiatief van de partij Groen!. De partij wil met het lied de Antwerpenaren aanzetten om massaal protest aan te tekenen tegen de Oosterweelverbinding.

Ik vind dit een schitterend initiatief en een gepast antwoord op de arrogantie van de burgemeester van Antwerpen. In dit megalomane project ontbreekt de stem van de burger.


3 opmerkingen:

Sunshine zei

Ik was een jaar of 13 toen ik voor 't eerst "De bom" hoorde en geconfronteerd werd met het feit dat de wereld niet alleen uit poppen en mooie boeken bestond (hmm, een beetje een laatbloeierke, toegegeven). Die song gaf de aanzet voor mijn allesoverheersende liefde voor muziek en voorkeur voor songteksten die meer gaan dan over de schone ogen van deze of gene.
Dus ben ik dubbel blij: eerst mag ik ze gaan zien op Werchter Boutique (kunnen de kids meeswingen met hun hippe mam op muziek uit de oude doos) en dan een cd...

Dat muzikanten hun stem gebruiken om protest uit te brengen is niet nieuw natuurlijk, maar wel een toffe en doeltreffende manier om het grote publiek bewust te maken van hun bezorgdheid.

Yep, 't leven gaat de goeie kant uit :-)

Sunshine zei

Van zodra ik iets geschreven en verzonden heb, heb ik er al een beetje spijt van. Altijd weer... Toeme, dat kan lastig zijn.
Allez, waar is de Typ-ex?
Niet dat het veel verschil maakt, maar ik wou dus maar corrigeren/aanvullen dat het "hip" van hiervoor met een behoorlijke dosis zelfrelativering gepaard gaat.

Anoniem zei

"hip" "hip" hoera voor de zelfrelativering!