NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 13 november 2009

WAAROM IK GEEN CHRISTEN BEN - BERTRAND RUSSELL

Af en toe worden klassiekers opnieuw vertaald, opgepoetst, en in een nieuwe jas gestoken. Naar aanleiding van zo’n heruitgave, gaat Klara Classics op zoek naar een cultureel spilfiguur met een zwak voor de klassieker in kwestie.

Wetenschapsfilosoof Jean Paul Van Bendegem opent de reeks met een bevlogen betoog voor het essay 'Waarom ik geen christen ben'. De tekst is een neerslag van een lezing uit 1924 door de charismatische Britse filosoof Bertrand Russell (1872 – 1970).

In het essay zet Russell op sprankelende wijze uiteen waarom hij het Christendom maar niets vindt. Religieuze en ethische gevoelens worden tot op het bot geanalyseerd. Met de nodige humor, maar nooit grof of kwetsend. Een klassiek essay dat nog niets aan actualiteitswaarde heeft ingeboet. (Klara)

['Waarom ik geen christen ben' Bertrand Russell, Meulenhoff 2009]


3 opmerkingen:

Sunshine zei

Ik kan 't filmpje niet bekijken, jammer. Ik ben nu wel curieus...

Cram zei

Heb het aangepast ;-)

Sunshine zei

dikke merci!
R.