NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

dinsdag 23 december 2008

TIJD VOOR BEZINNING?


Dokter Marcel Van Beeck (47) werd zondag dood aangetroffen in de de tuin van zijn villa in Kapellen. Hij had zich van het leven beroofd. Dit drama volgt vier maanden nadat zijn zwaar depressieve vrouw Chantal Ligot (43) hun kindjes Marcel Junior (2) en Julie (4) er had verstikt.
Chantal Ligot vermoordde op 25 augustus twee van haar vijf kinderen met een hoofdkussen in de Kapelse villa. Daarna sprong ze uit het raam. Ze raakte zwaargewond, maar overleefde de zelfmoordpoging. Echtelijke en psychologische problemen lagen aan de basis van het gezinsdrama.

Vanmorgen hoorde ik op Radio 1, bij het overzicht van de krantenkoppen, dit bericht. Ik moest eventjes gaan zitten, ik werd er zo triest van.

Het nieuws wordt overheerst door de huidige politieke en financiële crisis. De oprijlaan van het koninklijk paleis lijdt aan 'spoorvorming' door overmatig verkeer tijdens het laatste anderhalf jaar.
Het wantrouwen tussen de verschillende politieke families is nooit groter geweest. De VLD voelt zich gepasseerd de laatste tweeënzeventig uur. De SP-A stelt een aantal voorwaarden om mee te doen. De woorden 'constructief' en 'sereen' worden te pas en te onpas gebruikt. Ik hoor om de haverklap: 'Het moet gedaan zijn met de politieke spelletjes.' Yves Leterme haakt af tot zijn persoon in eer is hersteld. Jo Van Deurzen belt wenend naar zijn moeder en schreeuwt zijn onschuld uit. Gelukkig staat zijn hele familie achter hem en ook ... Bart Dewever. Het zijn gouden tijden voor de media.

Wel, ik haak af. Ik heb, excuseert u mij, 'schijt' aan al dat 'politieke gezever' en ook aan het kerstgedoe van 'Vrede op aarde aan alle mensen van goede wil'. Mijn gedachten zijn nu bij Marcel Van Beeck en andere eenzame mensen, want geloof me vrij er zijn er een pak.

Het is tijd voor echte solidariteit en menselijke warmte. Laat ons wat minder met ons zelf bezig zijn. Ligt het grootste geluk niet in het helpen andere mensen gelukkig te maken. Ik weet het, ik ben waarschijnlijk de meest naïeve zevenenvijftigjarige man die er bestaat.

1 opmerking:

Sunshine zei

Toeme!
Wat liggen zo'n berichten zwaar op de maag.
Achter zoveel gesloten deuren, zoveel verdriet en miserie...
Als ik kon toveren....
Maar dat kan ik niet.
Hopelijk sla ik nu (of binnen 4 jaar toch) een professionele weg in waar ik op kleine schaal een beetje kan toveren.

@ Cram: Gelukkig is er die naïviteit!