NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

zaterdag 27 december 2008

STERACTEUR STERARTIEST - VERVOLG


Ik heb al eens uitgebreid mijn gal uitgespuwd over dit onnozel programma. Waarom voel ik dan de drang om het nog eens te doen? Ik heb ergens gelezen: 'Als je je gal niet spuwt, word je ziek!' Daarom dus.

De vrijdagavond aperitieven we altijd wat later en dan hebben we graag wat 'beweging' op de achtergrond, iets waar je niet echt geconcentreerd moet naar kijken. Steracteur, sterartiest, ... ideaal.
De opening: vijf 'steracteurs' - neen, ik ga het 'stergehalte' van de acteurs niet betwisten - zongen in koor hetzelfde lied. Ik heb zelden vijf steracteurs valser horen zingen.

Eerst een woordje over de presentatie. Over de outfit van Katja ga ik mij niet uitspreken maar van de stylisten van de VRT heb ik geen hoge dunk. Het hele programma door gaf Katja een geforceerde indruk, niks spontaan. En dan die amaai's, joehoe's en 'zo is dat', je maag krimpt er telkens van in elkaar. Over Thomas kan ik kort zijn: een nieuw 'hertenjong' is geboren. Zijn gespeelde verontwaardiging was kinderachtig en hij lachte constant schaapachtig.

Dan de jury: een algemene trend is de opvallende mildheid. Ik kan er enigszins begrip voor opbrengen, want slechts één deelnemer (Margot) zong het hele liedje door toonvast. Stel je voor dat je na twee uitzendingen al vijf mensen naar huis moet sturen.
Bob Savenberg vond het optreden van Mathias - bewoog als een houten Klaas - er zodanig 'over' dat het goed werd. Dan moet je de titel van het programma veranderen in: 'Maak een karikatuur van Barry White'.
Tom Helsen, een fantastische singer-songwriter, gaf groen aan de uitvoering 'When Susanna cries' van Niels. Ik begrijp het niet, vanaf het begin zat Niels ernaast. Mijn vrouw zingt het nummer stukken beter!

De conclusie zou moeten zijn: afvoeren die handel, maar dat zou dan weer spijtig zijn voor de 'goede doelen'. Volgens mij halen de deelnemers, buiten Margot, het niveau van de voorrondes van Idool. Ik voorspel dat Margot De Ridder de nieuwe 'sterartiest' wordt. Wedden?

Geen opmerkingen: