NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

vrijdag 2 mei 2008

DE REGERING OP ZIJN GAT?

Op de goederenbeurs Nymex in New York daalde de prijs van een vat ruwe olie vandaag met 2,50 dollar tot 110 dollar. In Londen daalde de prijs met ruim twee dollar tot 109 dollar. Vorige week scheerde de olieprijs nog rond de psychologische kaap van 120 dollar per vat. De forse dalingen zijn het gevolg van goed nieuws. Eerder op de week kwam een einde aan een staking van oliewerkers in Schotland en bleek dat de strategische reserves van de Verenigde Staten fors aangegroeid zijn. Vandaag is een einde gekomen aan een grote staking in de oliesector in Nigeria, waar de productie met een derde was teruggevallen. (bron: VRT)

Hoe lang zal het duren eer de prijzen evenredig zakken aan de pomp? Hoe zit het trouwens met die speciale maatregel dat de accijnzen verlaagd worden als de brandstofprijzen een bepaald plafond bereiken? Geen haan die ernaar kraait. De regering heeft andere zorgen aan haar hoofd.

Pas op ik erger mij niet, ik spuw alleen mijn gal uit! De regering zal zijn tanden stuk bijten op het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Ze haalt het einde van de zomer niet. Gisteren zag premier Leterme er erg bleekjes uit, straks wordt hij weer opgenomen in het ziekenhuis.

BHV was de inzet van de laatste verkiezingen. Ik denk dat veel CD&V’ers daar al spijt van hebben. Ik ontken het belang van dit dossier niet. Tenslotte is er een vonnis van het Arbitragehof. Maar het zo stellen dat een regering staat of valt met betrekking tot één dossier is om problemen vragen.

De mensen hebben hun buik vol van BHV. Ze willen dat hun koopkracht hersteld wordt, dat de energieprijzen binnen de perken gehouden worden. Ik kreeg een tijd geleden de jaarlijkse afrekening van Electrabel in de bus. Joepie ik had minder verbruikt dan het jaar daarvoor. Mis, mijn nieuwe tussentijdse factuur zal stijgen met 25 %. Toen ik telefonisch navraag deed antwoordde de mevrouw van Electrabel dat de verhoging een gevolg was van een stijging van de kosten van de ‘Netwerkbeheerder’.

Ik wil nog iets kwijt. Etienne Schouppe is nu Staatssecretaris van Mobiliteit. Waar haalt de CD&V in ‘godsnaam’ het lef om iemand die al in opspraak is gekomen bij de NMBS en ABX voor te dragen tot Staatssecretaris. Hoe geloofwaardig is dit allemaal nog?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat de corruptie van Schouppe betreft heb je natuurlijk gelijk. Maar minder competent dan Landuyt (een Bruggeling, haha) kan hij moeilijk zijn.

Schouppes plannen om de rijopleiding opnieuw te hervormen zijn alvast een stap in de goeie richting :)

Cram zei

Wiens brood men eet diens woord men spreekt ;)Het zijn ook nog maar plannen.

Anoniem zei

Of ik er nu voordeel bij heb of niet, elke objectieve waarnemer zal zien dat er iets niet klopt als een instructeur, die pas mag lesgeven na een opleiding van zes maand en het afnemen van vijf examens, gelijkgesteld wordt met bompa die zijn rijbewijs heeft gekregen bij een pak Dash.

Of stelt zich vragen bij de minstens vier dodelijke ongelukken met kandidaat-bestuurders tijdens de vrije opleiding sinds Landuyt die opleiding veranderde.

Of het slaagpercentage van het eerste examen, dat van boven de 60% naar onder de 40% is gezakt.

Of de vergelijking met een land als Moldavië, waar men verplicht dertig uur rijschool moet volgen.

Of Schouppe nu een klojo is of niet, België heeft een professioneler rij-opleiding nodig.