NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

donderdag 15 mei 2008

MAGISCH DENKER - JEAN-PAUL MULDERS

Voor het eerst deze lente schrijf ik op een caféterras. Naast mij zitten mensen te kleumen en tegen de blauwe lucht schuiven wolken voorbij, loom en vadsig. Zij zijn geen wezens uit één stuk maar huichelachtig. Met hetzelfde gemak nemen zij de vorm aan van Portugal als van zeepaarden die paren.

Ik probeer gedachten op papier te krijgen die vluchtig zijn als waterdamp. Soms ontvallen de woorden mij vlot en trefzeker. Soms gaat dat met de tegendraadsheid van wanstaltig dikke telgen, zoals vandaag, als de onrust mij belaagt en ik zou willen fietsen of ijsschaatsen of rozen snoeien, of een van die andere activiteiten die ik te zelden beoefen. Mijn leven is te virtueel geworden. Duizenden uren verdwijnen in de computer zonder sporen na te laten ; ik durf zelfs niet te schatten hoeveel het er zijn. Ook verspil ik veel tijd aan filerijden en naar slechte televisie kijken en al die andere dingen die bezit van ons hebben genomen, ten koste van wat er echt toe doet. Liefhebben bijvoorbeeld, en met eerlijke producten koken.

Ergens onderweg, vraag me niet waar precies, ben ik de grip op het leven verloren. Het walst in richtingen die mij niet aanstaan, en daarmee bedoel ik niet alleen mijn privégepruts, maar dat van de wereld in het algemeen, die in de klauwen lijkt te zijn gevallen van waanzin die rechtstreeks naar de ondergang voert. De overbevolking, de vervuiling, de opwarming, de uitroeiing van diersoorten en de beangstigende stijging van de prijzen, die wel tot honger en oorlog moet leiden : soms word ik daar moedeloos van. Soms besef ik dat er geen uitweg is, tenzij een hele kwalijke.

Op zulke momenten zijn er gelukkig dingen als lucifers, die nog wat houvast bieden. Tegen 99 procent van deze dolgedraaide wereld steekt de lucifer aangenaam af door zijn eenvoud en eerlijkheid. Ik voel graag aan luciferdoosjes, ik hou van hun geur en textuur. Het verschaft mij plezier ze te openen door met mijn wijsvinger kordaat tegen het doosje te tikken. Ik ben geen verzamelaar, tenzij misschien van liefdespijn, maar mocht ik iets anders verzamelen dan zouden het oude luciferdoosjes zijn.
Het neemt mij dan ook in voor de man aan het tafeltje naast mij, dat hij een lucifer bezigt om zijn sigaret aan te steken. Hij doet dat op de 'mannelijke' manier, door het stekje naar zich toe te halen met een korte droge tik, het gevaar op de koop toe nemend dat er aldus een genster in zijn gezicht kan springen. Vrouwen, zo wil althans het verhaal, duwen de lucifer bang van zich weg over het strijkvlak, om zo ver mogelijk van de ontbrandende solferkop verwijderd te blijven. Ik weet niet of er onderzoek is verricht naar de waarachtigheid van deze mythe, die nogal seksistisch klinkt.

De man lijkt op Kurt Cobain zoals die er vandaag waarschijnlijk zou uitzien, in de leeftijd van 41 jaar. Een beetje verlept zit hij achter zijn vroege Duvel. Hij bezit een zeker charisma, maar lijkt door omstandigheden aan lagerwal gesukkeld. Als zijn lucifer ongeveer voor de helft is opgebrand, neemt hij het al verkoolde gedeelte voorzichtig tussen duim en wijsvinger van zijn andere hand. Zo slaagt hij erin de lucifer helemaal te laten opbranden. Dat vereist een zekere behendigheid, en de man is zich daarvan bewust. Hij zit zo geconcentreerd naar dat zwarte stekje te kijken dat ik het bijna zeker weet : hij is, net als ik, een magisch denker. Hij heeft een wens gedaan, die alleen zal uitkomen als het hem lukt de lucifer volledig te laten verteren door het vuur zonder hem los te laten. Hij is vast ook zo iemand die bij het naderen van de verkeerslichten denkt : als ik er voorbij ben vóór het op rood springt, komt alles alsnog goed.

Is het de herkenning van de verworpenen der aarde ? Ik weet niet waarom ik sympathie voor deze man voel, maar wat mij betreft mag zijn verlangen werkelijkheid worden, of dat nu het behoud van het Lappersfortbos betreft, de terugkeer van zijn geliefde of een loutere kwestie van geld. Hij betaalt en staat op. Er slaat een walm van hem af van in drank versmoorde nachten.

Als de man vertrokken is, probeer ik het trucje met de lucifer zelf, mij ervoor hoedend al meteen een wens te uiten. Gelukkig, want ik heb niet veel ervaring en schroei zowel mijn duim als mijn wijsvinger deerlijk. (Jean-Paul Mulders)

Reacties : jp.mulders@skynet.be

Met dank aan Christel

woensdag 14 mei 2008

VALS BEELD - ELVIN POST - THRILLER

Vincent Bloom en Elijah Fish hebben zes jaar lang de mondiale kunstwereld voor de gek gehouden door vervalsingen als nieuw ontdekte meesterwerken op de markt te brengen, van grootheden als Picasso, Giacometti, Matisse, Degas en Chagall. Alle grote veilinghuizen trapten erin. Totdat Bloom en Fish door stomme pech de gevangenis in draaiden. Zeven jaar later komen ze vrij. De Boston Red Sox staan op het punt om voor het eerst sinds 86 jaar de World Series te winnen en de stad is in rep en roer. Dan wordt Fish door Bloom benaderd met het voorstel om een grote hoeveelheid schilderijen te roven uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, waaronder Rembrandts Christus in de storm op het meer van Galilea en Vermeers Het concert. Een krankzinnig plan. Of niet? (Elvin Post)

Relaxte stijl

'De mix van feiten en fantasie, de bijzonder overtuigende personages, de vloeiende, relaxte stijl, en de onnadrukkelijke humor maken Vals beeld tot een thriller met internationale kwaliteiten.' Ineke van den Bergen, de Volkskrant

Onderkoelde humor

'Post houdt zich dicht bij de feiten, maar brengt een paar fictieve personages tot leven die je nooit meer vergeet. Hij doet dat met een onderkoelde humor die vaak aan Elmore Leonard doet denken. Toch is Vals beeld ook een serieuze thriller, bijzonder spannend, die vragen opwerpt als: `Wat is echt en wat is vals?' Of: `Waarom zijn musea zo slecht beveiligd?' Na dit boek kijkt u vast nooit meer naar een schilderij zoals voorheen.' Fred Braeckman, Knack

Puur genot

'Het is puur genot om al lezend die sympathieke, ietwat cartooneske personages tot stand te zien komen. En om de spanning te voelen die aanzwelt terwijl de karakters duidelijker worden, want samen vormen zij de contouren van Murphy’s Law.' Gert Jan de Vries, NRC Handelsblad

Feiten achter Vals beeld

Bij Interpol staan ruim 14.000 gestolen ‘grote’ kunstwerken geregistreerd. Volgens The Art Loss Register gaat het onder meer om 47 werken van Degas, 54 van Rodin, 142 van Rembrandt, 355 van Picasso, 271 van Miró en 250 van Chagall.

maandag 12 mei 2008

IK HOU VAN JOU - HERMAN BRUSSELMANS

Ik hou van de
poëzie van Charles Baudelaire
En van de zekerheid
dat niemand die begrijpt
Mij zelf op kop

Ik hou van de drumtechniek
in 'Just like heaven'
van The Cure

Ik hou van
de balletjes in tomatensaus
van Zwan
met als vervaldatum
januari '94.
Of '95,
daar wil ik vanaf zijn.

Ik hou van mijn
motorfiets 150 cc
MZ
Oostduitse rotzooi
Uit de tijd dat de Oostduitsers
tenminste nog uniek mochten zijn
in het maken van charmante rotzooi
Zoals mijn MZ 150 cc
dat prachtige lelijke machien
met ronde wielen, een heuse
kilometerteller, en
startproblemen

En ik hou van
De Koning der Dierenstraat
in Gent
Want daar is een
nonnenklooster
En een schoenlapper
En een coiffeusesalon met een
te hoog gegrepen naam
En daar is een zelfbedieningszaakje
met de typische grapjas
achter de kassa en zijn
vrouw heeft vermoeide ogen
maar dat is van te veel
glimlachen

En op de koop toe woon
ik zelf in die
Koning der Dierenstraat
En altijd weer probeer ik
te houden van
de plaats waar ik woon
Want hoe triest moet het zijn
om niet te houden van
de plaats waar je woont

En ik hou van de
ouwe huwelijksfoto
van mijn ouders
Want daar moet ik nu
ineens aan denken
Mijn zwartwitte moeder
met een zwartwit geluksboeket
dat lijkt op
een zwartwitte bloemkool

En mijn vader...
Nou ja, mijn vader...
En ik hou van bloemkool
Of nee,
Ik hou niet van bloemkool

En ik hou van
whisky, en ik hou van
sigaretten
En ik hou van, al klinkt het lullig,
van nog meer whisky
En ik hou van nog meer sigaretten

En ik hou nog wel ergens
van

Maar vooral... Vooral hou ik
van jou

Al zal ik het daar vandaag maar
beter niet over hebben

Niet vandaag

Want ik hou van gisteren
En ik hou misschien van morgen

Maar wat daar tussen
ligt... Dat is iets anders...

Want weet je wat het is?

- En noem mij een
pathetische zak, noem mij
een vat vol zelfmedelijden,
noem mij een troosteloos
wrak...

Het is mij om het even -

Want weet je wat het is?

Ik hou van jou en van nog van alles
Maar ik hou niet van dit leven

(uit: Het mooie kotsende meisje - Herman Brusselmans)

zondag 11 mei 2008

IS EEN 'GOEIEDAG' BEDREIGEND?

Op zaterdag brengt Man bijt hond een compilatie fragmenten van de voorbije week. Het begin van de reportage gisteren heb ik gemist maar ik vermoed dat het in het kader van 'De week van de goeiedag' was. Je zag een jonge gast die spontaan zijn hand uitstak naar een aantal voorbijgangers om hen met een welgemeende handdruk goeiedag te wensen.

Ik ben erg geschrokken van de reacties van de toevallige voorbijgangers. Bij de meesten kwam de uitgestoken hand als een
bedreiging over. Een kleine minderheid drukte, enigzins verwonderd, de uitgestoken hand. Er was iemand die argwanend vroeg: 'Ja, en wat is hiervan de bedoeling?' Een mevrouw was zo in de war door het gebaar dat ze achteruit week. Het angstgevoel was duidelijk op haar gezicht te lezen en ze durfde de vriendelijke jongelman niet te passeren. Er was een meneer die ontstemd reageerde en heel verongelijkt keek naar de persoon die even goeiedag wou zeggen. Je zag hem denken: 'Hoe durf je me op deze manier lastig vallen.'

Op mijn dagelijkse wandeling met mijn hond zeg ik dikwijls goeiedag tegen wildvreemden. Meestal beperkt zich dat tot een beleefd hoofdknikje of het uitspreken van het woord 'hallo'.
Sommige (kleine) kinderen spreken mij spontaan aan. Laatst was er een jongentje, van een jaar of tien, die naar een verjaardagsfeestje moest en me vroeg: 'Meneer, heb je geen huis hier in de wijk tegen gekomen versierd met balonnen?' Ja, ik was inderdaad zo'n huis gepasseerd, het was vlak in de buurt. Het jongentje vertelde me nog dat hij ook een hondje had.
Ik kreeg een raar gevoel toen ik bedacht dat een van de buren me gadesloeg. Een vijftiger en een jongentje van tien in gesprek, moet de politie niet verwittigd worden?

Ik overdrijf nu een beetje maar toch, uit de reportage van Man bijt hond blijkt duidelijk dat spontane sociale contacten niet vanzelfsprekend zijn en bedreigend overkomen, ook tussen volwassenen. Ik begrijp het wel maar ik vind het spijtig.

vrijdag 9 mei 2008

VAN BEETHOVEN - MONDSCHEINSONATE - W. KEMPFF



Ludwig van Beethoven werd geboren te Bonn (Duitsland) op 16 december 1770 en hij overleed te Wenen op 26 maart 1827. Hij is amper 57 geworden. Ludwig van Beethoven, ‘Van’ in plaats van ‘Von’ omdat zijn grootvader volgens geboorteregisters in de Belgische stad Mechelen geboren was, wordt beschouwd als een van de grootste componisten aller tijden. Hij had een moeilijke jeugd doordat zijn vader een wonderkind van hem trachtte te maken. Hierdoor is Beethoven nooit echt een kind geweest. Deze jeugd maakte Beethoven tot een somber en wantrouwend mens. Dit werd nog erger door een oorkwaal die in 1801 bij hem ontdekt werd en die uiteindelijk leidde tot complete doofheid. Dit weerhield de getalenteerde componist er echter niet van om door te gaan met componeren. Hij werd uiteindelijk een van de grootste componisten aller tijden. Dit niveau heeft hij kunnen bereiken door goede leermeesters als Mozart, Haydn en Salieri en natuurlijk een grote portie talent. Beethoven stierf op 26 maart 1827 aan de gevolgen van een leverziekte en een longontsteking. Hij liet ons geweldige werken na zoals negen symfoniëen en tweeëndertig pianosonates. (bron: InfoNu.nl)

Beethoven kende een vrij bewogen liefdesleven, uitsluitend gestoffeerd met dames uit de hogere kringen, die hem vaak ook de inspiratie leverden voor heel wat composities. In 1800 heeft hij trouwplannen met zijn leerlinge Giuletta Guicciardi, wat de wereld de "Mondscheinsonate" oplevert.

Dit stukje sluit ik af met de laatste woorden van Beethoven: ‘Plaudite amici, comedia finita est’. Applaudisseert vrienden, de voorstelling is voorbij.

woensdag 7 mei 2008

TIEN GEBODEN VOOR EEN DUURZAME RELATIE

Ik geef mijn advies gratis en voor niets aan alle vrouwen. Het is vrijblijvend en met een knipoog. Toch meen ik ieder woord dat ik neerschrijf. Relaties zullen altijd een moeilijke evenwichtsoefening blijven en 'voor altijd' zal eerder uitzonderlijk zijn. Toch geloof ik in de ideale partner, maar ik vrees dat je hem of haar zelden op het juiste moment ontmoet. Ik bedoel dat je meestal al één of meerdere relaties achter de rug hebt vooraleer de ware opdaagt.

Het is uiteraard geen evangelie wat ik hier vertel en relaties zijn geen exacte wetenschap. Ik begin me al af te vragen of het wel zin heeft deze raadgevingen te publiceren. Het spreekwoord zegt toch: 'Liefde is blind'.

1. Kijk niet op naar de man (laat het tenminste niet blijken) en plaats hem niet op een voetstuk.

2. Leg de lat (redelijk) hoog.

3. Denk nooit: ik ga hem veranderen.

4. Haal hem niet (te vlug) in huis en houd de portemonnees gescheiden.

5. Goede sex is belangrijk maar tederheid en geborgenheid misschien nog belangrijker.

6. Leer uit vroegere ervaringen.

7. Besef dat de droomprins op het witte paard niet bestaat.

8. Maak duidelijke afspraken en zeg waar het op staat. De balans moet in evenwicht blijven.

9. Niemand is perfect en koppigheid is nefast voor een relatie.

10. Belangrijk bij het beoordelen van een relatie is om een goed overzicht te behouden op het geheel.

Neem het toch maar met een korrel zout.

dinsdag 6 mei 2008

GOSPODIN LIBAR - MACAN & CELANOVIC









Met dank aan mijn zoon Sander

maandag 5 mei 2008

ANGST -GERRIT KOMRIJ

Heel argeloos begin je een gedicht.
Een aantal letters, aangenaam van vorm.
Het gaat vanzelf. Er slibben regels dicht.
Ze zwijgen nog. Ze wachten op de storm.

Uit dode krullen, schreven, lijnen, halen
Ontstaan - geen mens die weet waaraan het ligt -
Schermutselingen tussen de vocalen.
De consonanten brommen mee, ontsticht.

Pas dan ontpopt zich iets als een bericht.
Een S.O.S uit een ver paradijs.
De voorhang scheurt. Je schrikt van het gezicht.

Doe dicht je ogen. Raak niet van de wijs.
Tart niet de woordeloze bliksemschicht.
Bepaal je tot je e’s en o’s en ij’s.

Met dank aan Zo helpt poëzie ...

zaterdag 3 mei 2008

CARLOS SANTANA - SAMBA PA TI


Om het weekend ontspannen te beginnen

vrijdag 2 mei 2008

DE REGERING OP ZIJN GAT?

Op de goederenbeurs Nymex in New York daalde de prijs van een vat ruwe olie vandaag met 2,50 dollar tot 110 dollar. In Londen daalde de prijs met ruim twee dollar tot 109 dollar. Vorige week scheerde de olieprijs nog rond de psychologische kaap van 120 dollar per vat. De forse dalingen zijn het gevolg van goed nieuws. Eerder op de week kwam een einde aan een staking van oliewerkers in Schotland en bleek dat de strategische reserves van de Verenigde Staten fors aangegroeid zijn. Vandaag is een einde gekomen aan een grote staking in de oliesector in Nigeria, waar de productie met een derde was teruggevallen. (bron: VRT)

Hoe lang zal het duren eer de prijzen evenredig zakken aan de pomp? Hoe zit het trouwens met die speciale maatregel dat de accijnzen verlaagd worden als de brandstofprijzen een bepaald plafond bereiken? Geen haan die ernaar kraait. De regering heeft andere zorgen aan haar hoofd.

Pas op ik erger mij niet, ik spuw alleen mijn gal uit! De regering zal zijn tanden stuk bijten op het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Ze haalt het einde van de zomer niet. Gisteren zag premier Leterme er erg bleekjes uit, straks wordt hij weer opgenomen in het ziekenhuis.

BHV was de inzet van de laatste verkiezingen. Ik denk dat veel CD&V’ers daar al spijt van hebben. Ik ontken het belang van dit dossier niet. Tenslotte is er een vonnis van het Arbitragehof. Maar het zo stellen dat een regering staat of valt met betrekking tot één dossier is om problemen vragen.

De mensen hebben hun buik vol van BHV. Ze willen dat hun koopkracht hersteld wordt, dat de energieprijzen binnen de perken gehouden worden. Ik kreeg een tijd geleden de jaarlijkse afrekening van Electrabel in de bus. Joepie ik had minder verbruikt dan het jaar daarvoor. Mis, mijn nieuwe tussentijdse factuur zal stijgen met 25 %. Toen ik telefonisch navraag deed antwoordde de mevrouw van Electrabel dat de verhoging een gevolg was van een stijging van de kosten van de ‘Netwerkbeheerder’.

Ik wil nog iets kwijt. Etienne Schouppe is nu Staatssecretaris van Mobiliteit. Waar haalt de CD&V in ‘godsnaam’ het lef om iemand die al in opspraak is gekomen bij de NMBS en ABX voor te dragen tot Staatssecretaris. Hoe geloofwaardig is dit allemaal nog?