NIEUWS     VERKEER      CULTUUR      WEER     SPORT     CONTACT         

dinsdag 21 oktober 2008

WAAR BLIJFT DE REGERING DE MILJARDEN HALEN?



Een vraag die me al dagen bezig houdt is: Waar blijft de regering de miljarden halen? Hoeveel miljard euro hebben ze de laatste weken gepompt in Fortis, Dexia, KBC en Ethias? Neen, de bedragen zijn niet ingeschreven in de begroting, waar met kunst en vliegwerk nog 6,5 miljard euro moest gevonden worden.

Waar komt al dat geld dan vandaan? Heeft de Staat ergens nog een enorm spaarvarken staan voor in tijden van financiële crisis? Er is toch ook nog die torenhoge staatsschuld opgebouwd in een ver verleden toen zowat iedere begroting diep in het rood ging.

Wat ik vooral niet begrijp is dat de media die vraag niet stellen of heb ik wat gemist! De roep naar meer transparantie is meer dan ooit aan de orde. Er is geen geld om de koopkracht van de modale burger op te krikken. Is er dan al eens een positief gevolg van de slabakkende economie, namelijk dalende energieprijzen, dan is de regering er als de kippen bij om de helft van die daling in zijn zakken te stoppen. Het was ooit - nog niet zolang geleden - anders.

Op 23 februari 2008 schreef ik op mijn blog:

Ik ben niet kwaad, ik ben woest. Gisteren, halverwege het zevenuur journaal op één, vertelde nieuwsanker Martine Tanghe, met een zekere ironie in haar stem, dat de minister van Financiën Didier Reynders, naar aanleiding van het feit dat de prijs van één liter superbenzine de anderhalve euro had overschreden, besloten had de accijnzen te verlagen met 0,003 euro per liter.Om het aanschouwelijk voor te stellen voegde Martine Tanghe er aan toe dat je op een tankbeurt van 75 Euro vijftien eurocent bespaart.

Dezelfde vergelijking, bij een daling van de dieselprijs met 4 eurocent, zal de schatkist 1.30 euro per tankbeurt opbrengen, liefst acht keer meer.

Zou er iemand (misschien politicoloog Carl Devos) mij kunnen uitleggen waarom er zo veel belastingsgeld geïnvesteerd wordt in de redding van al die banken en verzekeringsinstellingen. Is het alleen om de zuurverdiende spaarcenten van de mensen te vrijwaren of spelen er ook andere motieven een rol.
Als het (gouden) kalf verdronken is wordt er nu wereldwijd om een nieuwe ethische bankcode geschreeuwd. Is het niet rijkelijk laat?

Geen opmerkingen: